מורשת קרב: מהו פוסט טראומה?

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות הציבורית לפוסט טראומה בקרב לוחמי צה"ל לשעבר, וזה לא סוד שלוחמים רבים נאלצים לצאת לחיים האזרחיים כשהם במצב נפשי רעוע בעקבות חוויות ומראות אליהם הם נחשפו במהלך השירות הצבאי. למרות שהמודעות לעניין הזה צוברת תאוצה, עדיין אנשים רבים לא בדיוק יודעים מה הכוונה כאשר מדובר על פוסט טראומה, מה התסמינים של פוסט טראומה ובאילו דרכים ניתן לטפל בהפרעה. בדיוק לשם כך, ריכזנו עבורכם במאמר זה את כל הפרטים על הפרעת דחק פוסט טראומתית והמאפיינים שלה.

הפרעת דחק פוסט טראומתית

ימי זיכרון לאומיים אינם פשוטים לאף ישראלי, אך ישנם גם בינינו כאלה שחווים את יום הזיכרון מדי יום ביומו ושנפשם מצולקת ופגועה בעקבות מה שחוו, על אף שלכאורה חזרו בשלום. אנשים אלה סובלים מהפרעת דחק פוסט טראומתית, המוכרת גם כ-PTDS, או בשמה העברי הַלֶּמֶת. התופעה הזאת אומנם לא שמורה באופן בלעדי ליוצאי צבא או מלחמות, וההפרעה יכולה להופיע גם באנשים אחרים אשר חוו סיכון ממשי לחייהם (כמו פגיעות מיניות, תאונות דרכים וכדומה), אולם במאמר זה נתרכז הפוסט טראומה כתוצאה משירות צבאי.

לא כל אדם שנחשף לטראומה בהכרח יפתח הפרעה פוסט טראומתית, ולעתים אף ההפרעה עשויה להתפתח כשנים לאחר האירוע הקשה והמכונן. בממוצע, ההפרעה תתפתח אצל כ-20% מהאנשים הנחשפים לטראומה, וניתן אף לאבחן אותה באמצעות סריקות מוח.

הלם קרב

כאמור, לא כל האנשים שפיתחו הפרעת דחק פוסט טראומתית פיתחו הפרעה זו בעקבות שירות צבאי. מקרים רבים של PTSD מתפתחים גם כתוצאה מטראומה מינית, אסונות טבע, תאונות דרכים, פיגועי טרור ולמעשה, כל חשיפה לסיטואציה שהעמידה את המטופל בסכנת חיים ממשית. לעתים, פוסט טראומה יכולה להתפתח גם כתוצאה ממצבי שגרה של מגישי סיוע לשורדי ולנפגעי טראומה (נקרא גם 'טראומה עקיפה'). בעשורים האחרונים, המונח 'הלם קרב' חדר ללקיסקון העברי מתוך הבנה שגם חיילים נחשפים לאירועים מסכני חיים אשר עשויים להותיר בהם צלקות קשות, ועל כן לא מעט לוחמים משוחררים מתמודדים עם תסמיני PTSD. לוחמים אלה נקראים גם "הלומי קרב".

 

 

סימנים לפוסט טראומה

ישנם תסמינים רבים לפוסט טראומה, ואצל כל אחד הם עשויים לבוא לידי ביטוי באופן מעט שונה. באופן כללי, כאשר מדברים באופן ספציפי על הלם קרב, תסמינים אפשריים יכולים להיות סיוטי לילה, ניתוקים רגשיים, פלאשבקים ועוד. רבים מהתסמינים עשויים להתפרץ כתוצאה מחוויות חושיות, כמו קולות מסוימים, רעש כבד, ריחות וכדומה, שגורמים למתמודדים כמו לחוות מחדש את הטראומה וכתוצאה מכך, להיכנס למצב של מצוקה ממשית.

דרכי התמודדות

תסמונת פוסט טראומתית לא משפיעה רק על חייהם של המתמודדים עם ההפרעה, אלא גם על חייהם של הקרובים להם. מצב של הלם קרב הוא מכנה ישראלי משותף וצריך לתת עליו את הדעת, ועל כן קיימות עמותות הפועלות במטרה לסייע להלומי קרב.  טיפול פסיכולוגי יכול לסייע מאוד בהתמודדות של הלומי הקרב עם התסמינים הקשים, וחשוב שתהיה גם מעטפת תומכת של המשפחה בטיפול ובהכלה של הנושא. כמו כן, ניתן להסתייע גם בטיפולים תרופתיים בהמלצת פסיכיאטרים.

סיכום

לסיכום, פוסט טראומה היא הפרעה שיכולה להתפרץ ולהתפתח כתוצאה מגורמים רבים. לא מעט לוחמי צה"ל לשעבר נושאים עמם את הצלקות הנפשיות שהותיר בהם השירות הצבאי ומתמודדים מדי יום עם פוסט טראומה, ועל כן חשוב מאוד לעשות הכול כדי להגביר את המודעות לנושא כאוב זה.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד

נגישות