מיציאת מצרים ועד היום: כל מה שצריך לדעת על חג פסח

חג הפסח הוא בין החגים הבולטים והמשמעותיים ביותר במועדי העם היהודי. אבל מה בעצם אנחנו יודעים על פסח? בימים של ביעור חמץ וניעור אבק, בואו ננער יחד את כל מה שאנחנו יודעים על חג פסח. רוצים לדעת עוד? – המשיכו לקרוא.

מהות חג הפסח

יציאת מצרים התרחשה בחמישה עשר בחודש ניסן בשנת 2,448 לבריאת העולם. מני אז אנו חוגגים מדי שנה את ליל הסדר כשמהותו העיקרית: סיפור יציאת מצרים שהינו צווי דאורייתא: "והגדת לבנך". כלומר, התפקיד שלנו בליל חג הפסח הינו העברת מסר משמעותי לדורות הבאים באמצעות סיפור הגלות הנוראה שעברה על בני עמנו אי אז באותן שנות עבודת פרך בשטח המעצמה המצרית וכיצד הציל הקב"ה את אבותינו מעבדות עולם והוציא אותם משעבוד לגאולה. כולנו יודעים כי אכילת מצה הינו מנהג של חג פסח, אבל למה אנחנו צריכים לאכול מצה בחג החירות? ואילו עוד מנהגים כדאי שנכיר? הינה התשובות.

אכילת מצה בפסח והאמירה הנלווית של פיסת הבצק שלא הספיקה לתפוח

מנהג של חג הפסח שהינו צווי דאורייתא הוא אכילת מצה בחג הפסח. מאז שאנו זוכרים את עצמנו אנו יודעים כי אכילת מצה על שום מה? על שום שלא הספיק בצקם לתפוח. משהתבגרנו מותר לנו לגלות רובד נוסף בתמהיל הקמח והמים האפוי. הלחם מסמל גאווה הוא מלא אוויר ונפח ומשדר התנשאות וחיצוניות. בפסח המטרה שלנו היא להשיג את הפנימיות המזוקקת. המצה מהווה סמל של צניעות, ענווה ופשטות.

 

 

מנהג האפיקומן

מילה אפיקומן הינה הלחם של שתי מילים יווניות: "אפיקו" ו"מן" פירושן הוא: הוציאו קינוח. משמעות אכילת האפיקומן הינה הגעה לסיום הסעודה שכן לאחריה לא ניתן עוד לאכול. הטעם לכך הוא שטעם המצווה שהינו זכר לקורבן פסח יישאר לנו בפה זמן רב. כדי לשמר את הילדים בערנות נפוץ המנהג של "גניבת האפיקומן" בו מחביאים הילדים לאב את מצת האפיקומן ותמורתה דורשים מתנה. חשוב לדעת כי זהו מנהג בלבד ולא עיקר מהות האפיקומן.

ארבעת הבנים בהגדה

אנחנו מכירים מדי שנה את ארבעת הטיפוסים השונים המביעים את דעתם על עניין סיפור יציאת מצרים. ישנו את הבן החכם ששואף להבין לעומק, לקלוט ולספוג ולכן שואל: "מה העדות, החוקים והמשפטים?" לאדם כזה בתגובה אנו נענים בהלכות הפסח. הבן הרשע כלל לא בא לקבל מענה הוא מתריס בשאלתו ומוציא עצמו מן הכלל: "מה העבודה הזאת לכם" – לכם ולא לו, כלומר חש שהדברים לא נוגעים אליו, חז"ל מגלים לנו שאחד כזה לו היה במצרים לא היה זוכה להיגאל. הבן השלישי הוא התם השואל "מה זאת?" הוא רוצה להבין מתוך סקרנות מה כל הסיפור הזה ולכן יש לענות לו "ואמרת אליו" – תשובה ממצה. ואילו בעניין הבן שלא יודע לשאול התורה מצווה: "את פתח לו". בעומק הדברים יש לדעת כי בכל אחד מאיתנו מסתתרים ארבעת הבנים: החכם, הרשע, התם ושאינו יודע אפילו לשאול. ההגדה מדריכה אותנו כיצד לתת לכל אחד מחלקי אישיותנו מענה נכון.

חג הפסח ומשמעותו

חשוב לפני חג הפסח במקביל לניקיון השוטף ולהיערכות האינטנסיבית להקדיש זמן להתבוננות במהות החג ולהכנה אמיתית של הפנימיות שלנו בביעור יצרים רעים וחיזוק האמונה בבורא כדי להוות כלי לשפע הרוחני המורעף עלינו בימי חג הפסח.

נגישות